CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

mari menjana pendapatan!

FOLLOW ME? CLICK ON JOIN THIS SITE BELOW.

Friday, April 6, 2012

BILA BABY LAHIR KE DUNIA..

Assalamualaikum..
Arini tergerak hati mau menaip..Sebab lepas ni aku akan merantau jauh ke daerah yang penuh dengan dosa dan maksiat..waahhh gituuu..manela daerah tu ye?mesti da mencarut-carut kat aku,mane ade daerah maksiat,eceehh..padahal nak pegila tu cari daerah tu..macamla aku taktau..iskkk..


Errmm..aku baru je lepas tengok tb al-hijrah ni,tergerak ati jugek tadi alih tb tu..sebab tb lain sume tayang cite katun..da muak da tengok dari kecik..aku tengok cite ape tah,tapi dalam bahasa arab la kan..weellll,aku ni ada keturunan arab celop banjar bugis,hidung penyek ketinggian tak cukup,jerawat pon tak segan silu nak singgah kat muka aku ni..ok imagine,sangat huduh rupa tersebut ye..kembali ke cerita arab tadi,aku faham apa yang orang arab tu cakap...sebab ada sabtaitel kat bawah..ehekss..


Cerita arab tadi tu cerita pasal sunnah Rasullullah untuk bayi yang baru lahir..Aku terkesima..Teruja seketika..Mulut ternganga sambil menggigit halus Jacker perisa original yang dibeli di Carefour Alamanda 3 minggu lalu..ermm..Ada 7 sunnah Rasullullah untuk parent memahaminya setelah bayi yang dikandung oleh ibu bayi iaitu isteri kepada suami.


Yang ke satu : MENGAZANKAN/IQAMAT---> supaya tiada syaitan yang bernama Ummu Sibyan datang mengacau/menggangu bayi comel tersebut..Faham-faham jela kan,syaitan tu sangat kejam durjana..




Yang kedua: MENTAHNIKKAN/MEMBERSIHKAN MULUT BAYI
---> Maksudnya kat sini,dulu nabi amik air liur nabi dan sapu sedikit menggunakan jarinya ke dalam mulut bayi,kalau macam zaman kita ni,macam masukkan air zam-zam la,atau manisan supaya bayi itu dapat get ready untuk minum susu ibunya..Takdela kering sangat tekak bayi itu..MAYBE..


Yang ketiga: MENCUKUR RAMBUT---> cukurla sampai botak..Itu lebih baik..


Yang keempat: AQIQAH--> yang ni macam kenduri tumbangkan kambing..Dua ekor untuk bayi lelaki,seekor je untuk bayi  perempuan ..Nisbahnya camtu kan..2:1..


Yang kelima: MENGKHATANKAN---> Uiiishhh..seram je kan..yepzz..wajib bagi lelaki untuk dikhatankan,tapi biasanya bila da besar sikitla..Yang perempuan digalakkan untuk berkhatan..Tapi semuanya dikhatankan..yekee??Cuba cek yang korang tuh! kalau lain macam je dari orang lain,sila berkhatan sekali lagi ye.. iskk


Yang keenam: MEMBERI NAMA/MENAMAKAN BAYI---> Orang arab tadi tu cakap,seeloknya bagi nama Abdullah, Abdul Rahman atau seelok-eloknya lagi nama-nama nabi laa..

Yang ketujuh: errmmm..yang ketujuh aku tak ingatlaa...nanti aku cek semula la..


Itulah ceramah aku untuk hari jumaat yang mulia penuh barakah ini..Untuk parent,untuk bakal parent,kamu kena ingat dan buat ini semua ye..Supaya anak-anak kamu tu,sentiasa dekat dan disaluti dengan sunnah-sunnah Rasulllullah..Insyaallah..:)




~kalau da namanya baby tu kan,wajibla comel..~
kegeraman terhadap makhluk kecik tu buat aku hilang tensen je..iskk..geram sunggoh laa..
~suka bau mulut baby~hikhik..da besar astagfirullah!!


ok dah..diharap ceramah kali ini memberi manfaat kepada kamu semua..insyaallah..waahhh gituu..ada pape tak faham,tanyalah ustazah!  


^_^

1 comment:

Mialia said...

umor dah 15 parents xbuat aqiqah lgi :( haha

Kami Si Blogger

TEKAN SAYA,AWAK KAYA..