CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

mari menjana pendapatan!

FOLLOW ME? CLICK ON JOIN THIS SITE BELOW.

Wednesday, March 5, 2014

BAHAYANYA ASAP FOGGING!

Ini bukan cerita bahayanya wanita,teater zizang ngan erra tu. Ini cerita pasal kawasan rumah aku ni boleh dikatakan setiap hari setiap petang ade orang dok sembur asap tuk halau nyamuk tu aka fogging. Aku sampai terganggu tidur sebab kuat sangat bunyik mende alah tu. Boleh dia naik sembur sampai tingkat 10!! Gigih sunggoh.

Aku bukan nak marah orang dok sembur tu,tapi perlu ke setiap hari? Memang ade kes,tapi baru je sabtu lepas menteri turun kawasan perumahan rumah ni buat gototng royong mega,cuma aku je tak join sebab aku pagi-pagi da keluar jogging pastu terus berkelah. Masa aku turun lif,ramai abam-abam ensem tengah gigih pasang sound speaker bukak lagu tuk menceriakan gotong royong tu..Rasa macam nak join jadi rajin,nak gotong royong sama je,tolong angkat daun kering sama abam ensem..hikhik..tapi,niat aku tuk jogging lagi tinggi berbanding nak angkat tin kosong ngan abam tu..KURUS!!

Ok,berbalik pada topik tadi,bahayanya asap fogging tu. Betul bahaya. Kalau setiap hari orang dok sembur,rasanya bukan nyamuk yang mati,dengan orang-orang kampung sekali mati..isskk nauzubillah.

Pastu,tuk dapatkan kepastian pasal bahaya ke tak asap fogging ni,aku pon search la kat doktor gugel tu. Betul,memang bahaya asap tu kalau terlampau banyak kita sedut. Haa bahaya sangat espeseli tuk ibu mengandung,tuk orang asma,tuk anak dara sunti macam diriku ni. Bahaya! sakit dada tau nak bernafas. awww..fengsann depan lif.

ni cuba tengok,aku copy ni.

Kandungan asap pada fogging
Dalam program pemberantasan DBD, racun serangga yang digunakan untuk fogging adalah golonganorganophosporester insectisida seperti malation, sumithion, fenithrothion, perslin, dan lain-lain. Paling banyak dan sering digunakan adalah malation. Insektisida malation sudah digunakan oleh pemerintah dalam fogging sejak tahun 1972 di Indonesia. 
Korang faham ke mende alah ape yang dia gunakan tu?ok. tengok pulak masalah dia pada tubuh badan kita ni.
Masalah lain yang juga pernah diteliti adalah paparan terhadap malation ini mengakibatkan gagal ginjal, gangguan pada bayi baru lahir, kerusakan gen dan kromosom pada bayi dalam kandungan, kerusakan paru, dan penurunan sistem kekebalan tubuh. Malation juga diduga mempunyai peran terhadap 28 gangguan, mulai dari gangguan gerakan sperma hingga kejadian hiperaktif pada anak.
Belum lagi bahaya dari solar yang menjadi bahan pengencer malation. Hasil pembakarannya mengikat hemoglobin (Hb) dalam darah dibandingkan oksigen. Selain itu, racun hasil pembakarannya mengakibatkan radang paru-paru (sembuh 6-8 minggu), penyumbatan bronchioli (dapat meninggal 3-5 minggu), serta iritasi dan produksi lendir berlebihan pada saluran napas.
Bahaya jangka panjang
Bahaya dari pestisida termasuk insektisida dalam penanganan DBD dapat menimbulkan dampak kronis pada tubuh.
  1. sistem syaraf, berupa masalah ingatan yang gawat, sulit berkonsentrasi, perubahan kepribadian, kelumpuhan, kehilangan kesadaran dan koma;
  2. perut, berupa muntah-muntah, sakit perut dan diare;
  3. sistem kekebalan dan keseimbangan hormon.
ok dah..cukup sampai sini je. cerita panjang susah nak paham. yang penting,kita kena tahu jaga kesihatan,jaga kebersihan tempat tinggal dan seumpanya bagi mengelakkan kejadian yang tak diingini.

ps: tempat kawasan perumahan aku tu biarlah dirahsiakan sebab orang kata jangan buka aib sendiri. hiksss..

ok peeps..daaa


sumber copied tadi dari SINI

No comments:

Kami Si Blogger

TEKAN SAYA,AWAK KAYA..